12
Tužší žlaby znamenají mimo jiné lepší podmínky pro funkci kabe-
láže, zejména pak v extrémních podmínkách. Tato výhoda se pro-
jevuje například při zkouškách funkčnosti kabelové trasy v podmín-
kách požáru dle ČSN 730895, při které systémMERKUR 2 dosahuje
výborných výsledků (viz str. 64 – 70).
Vzhledem k situaci na trhu, ve které hodnoty nosností (případ-
ně limitů zatížení) prezentované většinou ostatních výrobců
a dodavatelů kabelových žlabů jsou ve skutečnosti limitními
hodnotami nosnosti (zatížení) jejich žlabů s nízkým až nulo-
vým koeficientem bezpečnosti, prezentujeme nově vedle na-
šich standardních doporučených hodnot zatížení určovaných
s vyšších bezpečnostní rezervou, rovněž maximální přípustné
hodnoty zatížení žlabů MERKUR 2 pro možnost srovnání. Více
v tabulkách na následujících stranách tohoto katalogu.
Reálně využitelná nosnost žlabů
Dosavadní odstavce textu se zabývaly zatížením a nosností kabe
lových konstrukcí s ohledem na obecné zatížení trasy blíže nespe
cifikovanýmsouvislýmrozloženímhmotnosti. Situaces instalovanou
kabeláží je však specifická tím, že prakticky jedinou užitečnou zátěží
kabelové trasy jsou právě elektrické kabely. Výjimku tvoří pouze
speciální typy montáží jako například samonosné kabelové trasy
pro osvětlení hal s přímo instalovanými prvky osvětlení a podobně,
které je potřeba řešit vždy podle konkrétní situace.
V běžných případech je však zatížení žlabů tvořeno téměř stopro-
centně pouze instalovanou kabeláží. Uvážíme-li přitom využitelný
průřez žlabů a zahrneme-li do úvahy obvyklou měrnou hmotnost,
dojdeme k následujícím informacím.
Tabulka měrných hmotností vybraných kabelů
Typ kabelu
Hmotnost
[kg/m]
Průměr
[mm]
Průřez
[mm
2
]
Měrná hmotnost
[kg/m/mm
2
]
CYKY
3x1,5
0,120
8,6
58,06 0,00207
5x1,5
0,175
10,1
80,08 0,00219
3x2,5
0,170
9,5
70,85 0,00240
5x2,5
0,260
11,2
98,47 0,00264
5x4
0,380
13,8 149,50 0,00254
5x6
0,500
15,1 178,99 0,00279
5x10
0,770
18,0 254,34 0,00303
5x16
1,140
20,4 326,69 0,00349
3x35+25 1,780
26,2 538,86 0,00330
3x50+35 2,060
30,4 725,47 0,00284
3x70+50 2,800
34,9 956,14 0,00293
3x95+70 3,940
39,3 1212,42 0,00325
3x120+70 4,430
43,0 1451,47 0,00305
3x150+70 5,350
46,8 1719,34 0,00311
3x185+95 6,780
49,8 1946,83 0,00348
3x240+120 8,570
56,4 2497,05 0,00343
AYKY
5x16
0,600
21,3 356,15 0,00168
3x35+25 0,910
24,7 478,92 0,00190
3x50+35 1,220
28,9 655,64 0,00186
3x70+50 1,560
32,2 813,92 0,00192
3x95+70 1,750
39,3 1212,42 0,00144
3x120+70 2,060
43,0 1451,47 0,00142
3x240+120 3,810
56,4 2497,05 0,00153
Z předchozí tabulky vyplývá, že měrná hmotnost kabelů nepřekra-
čuje hodnotu 0,0028 kg/m/mm
2
. Vyšších hodnot měrné hmotnosti
dosahují pouze kabely velkých průměrů s nižší ohebností a tudíž
vyšším stupněm samonosnosti, a rovněž v důsledku většího prů-
měru nižším koeficientem vyplnění využitelného průřezu žlabu.
Tyto informace mají praktický vliv na zatížení konstrukce, neboť
z přechozích kapitol víme, že do určitého jmenovitého průřezu žla-
bu je možné umístit jenom odpovídající množství kabelů, které pak
svou homotností zatíží kabelovou trasu.
Když tyto poznatky aplikujeme na efektivní průřezy žlabů, dojdeme
k následující tabulce, která zachycuje maximální možné zatížení
kabelového žlabu zatíženého do něj uloženou kabeláží.
Zatížení kabeláží při měrné hmotnosti
0,0028 kg/m/mm
2
Rozměr žlabu
Efektivní průřez
[mm
2
]
Realizovatelné zatížení kabeláží
[kg/m]
M2 50/50
1320
3,7
M2 100/50
2900
8,1
M2 150/50
4470
12,5
M2 200/50
6050
16,9
M2 250/50
7620
21,3
M2 300/50
9200
25,8
M2 400/50
12350
34,6
M2 500/50
15500
43,4
M2 100/100
61 20
17,1
M2 150/100
9440
26,4
M2 200/100
12770
35,8
M2 250/100
16090
45,1
M2 300/100
19420
54,4
M2 400/100
26070
73,0
M2 500/100
32740
91,7
M2-G 50/100
1320
3,7
M2-G 100/100
6120
17,1
Z předchozí tabulky je patrné, že reálné hodnoty zatížení žlabů
kabely jsou relativně nízké a že vysoké hodnoty zatížení se vysky-
tují pouze u největších rozměrů žlabů. Pro typické rozměry žlabů
v šířkách do 300 mm jsou reálné hodnoty zatížení max. 25 kg/m
(pro žlaby s výškou bočnice 50 mm), respektive 55 kg/m (pro výšku
bočnice žlabu 100 mm).
Ze všech těchto informací je však možné vyvodit, že ve stan-
dardních případech kabelových tras, tak jak jsou běžně rea-
lizovány v praktických podmínkách staveb, není reálné zatížit
kabelové trasy kabeláží tak, aby bylo dosaženo mezních hod-
not jejich nosnosti.