Previous Page  12 / 104 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 104 Next Page
Page Background

12

Tužší žlaby znamenají mimo jiné lepší podmínky pro funkci kabe-

láže, zejména pak v extrémních podmínkách. Tato výhoda se pro-

jevuje například při zkouškách funkčnosti kabelové trasy v podmín-

kách požáru dle ČSN 73 0895, při které systémMERKUR 2 dosahuje

výborných výsledků (viz str. 62 – 68).

Vzhledem k situaci na trhu, ve které hodnoty nosností (případ-

ně limitů zatížení) prezentované většinou ostatních výrobců

a dodavatelů kabelových žlabů jsou ve skutečnosti limitními

hodnotami nosnosti (zatížení) jejich žlabů s nízkým až nulo-

vým koeficientem bezpečnosti, prezentujeme nově vedle na-

šich standardních doporučených hodnot zatížení určovaných

s vyšších bezpečnostní rezervou, rovněž maximální přípustné

hodnoty zatížení žlabů MERKUR 2 pro možnost srovnání. Více

v tabulkách na následujících stranách tohoto katalogu.

Reálně využitelná nosnost žlabů

Dosavadní odstavce textu se zabývaly zatížením a nosností kabe­

lových konstrukcí s ohledem na obecné zatížení trasy blíže nespe­

cifikovanýmsouvislýmrozloženímhmotnosti. Situaces instalovanou

kabeláží je však specifická tím, že prakticky jedinou užitečnou zátěží

kabelové trasy jsou právě elektrické kabely. Výjimku tvoří pouze

speciální typy montáží jako například samonosné kabelové trasy

pro osvětlení hal s přímo instalovanými prvky osvětlení a podobně,

které je potřeba řešit vždy podle konkrétní situace.

V běžných případech je však zatížení žlabů tvořeno téměř stopro-

centně pouze instalovanou kabeláží. Uvážíme-li přitom využitelný

průřez žlabů a zahrneme-li do úvahy obvyklou měrnou hmotnost,

dojdeme k následujícím informacím.

Tabulka měrných hmotností vybraných kabelů

Typ kabelu

Hmotnost

[kg/m]

Průměr

[mm]

Průřez

[mm

2

]

Měrná hmotnost

[kg/m/mm

2

]

CYKY

3x1,5

0,119

8,6

58,06 0,00205

5x1,5

0,173

10,1

80,08 0,00216

3x2,5

0,167

9,5

70,85 0,00236

5x2,5

0,257

11,2

98,47 0,00261

5x4

0,376

13,8

149,5 0,00252

5x6

0,5

15,1 178,99 0,00279

5x16

1,138

20,4 326,69 0,00348

3x35+25 1,646

22,4 393,88 0,00418

AYKY

5x16

0,6

21,3 356,15 0,00168

3x35+25 0,909

24,7 478,92 0,00190

3x95+70 1,743

39,3 1212,42 0,00144

3x240+120 3,728

54,8 2357,39 0,00158

Z předchozí tabulky vyplývá, že měrná hmotnost kabelů nepřekra-

čuje hodnotu 0,0028 kg/m/mm

2

. Vyšších hodnot měrné hmotnosti

dosahují pouze kabely velkých průměrů s nižší ohebností a tudíž

vyšším stupněm samonosnosti, a rovněž v důsledku většího prů-

měru nižším koeficientem vyplnění využitelného průřezu žlabu.

Tyto informace mají praktický vliv na zatížení konstrukce, neboť

z přechozích kapitol víme, že do určitého jmenovitého průřezu žla-

bu je možné umístit jenom odpovídající množství kabelů, které pak

svou homotností zatíží kabelovou trasu.

Když tyto poznatky aplikujeme na efektivní průřezy žlabů, dojdeme

k následující tabulce, která zachycuje maximální možné zatížení

kabelového žlabu zatíženého do něj uloženou kabeláží.

Zatížení kabeláží při měrné hmotnosti

0,0028 kg/m/mm

2

Rozměr žlabu

Efektivní průřez

[mm

2

]

Realizovatelné zatížení kabeláží

[kg/m]

M2 50/50

1 320

3,7

M2 100/50

2 900

8,1

M2 150/50

4 470

12,5

M2 200/50

6 050

16,9

M2 250/50

7 620

21,3

M2 300/50

9 200

25,8

M2 400/50

12 350

34,6

M2 500/50

15 500

43,4

M2 100/100

61 20

17,1

M2 150/100

9 440

26,4

M2 200/100

12 770

35,8

M2 250/100

16 090

45,1

M2 300/100

19 420

54,4

M2 400/100

26 070

73,0

M2 500/100

32 740

91,7

M2-G 50/100

1 320

3,7

M2-G 100/100

6 120

17,1

Z předchozí tabulky je patrné, že reálné hodnoty zatížení žlabů

kabely jsou relativně nízké a že vysoké hodnoty zatížení se vyskytují

pouze u největších rozměrů žlabů. Pro typické rozměry žlabů

v šířkách do 300 mm jsou reálné hodnoty zatížení max. 25 kg/m

(pro žlaby s výškou bočnice 50 mm), respektive 55 kg/m (pro výšku

bočnice žlabu 100 mm).

Ze všech těchto informací je však možné vyvodit, že ve

standardních případech kabelových tras, tak jak jsou běžně

realizovány v praktických podmínkách staveb, není reálné

zatížit kabelové trasy kabeláží tak, aby bylo dosaženo mezních

hodnot jejich nosnosti.