Previous Page  9 / 64 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 64 Next Page
Page Background

9

Vliv umístění spoje na nosnost a tuhost kabelové trasy

Na celkovou nosnost kabelové trasy má zásadní vliv poloha spoje žla-

bových dílů vzhledem k opěrným místům trasy. Ideální je, pokud se

spoj jednotlivých žlabů nachází ve vzdálenosti 1/5 rozpětí opěrných

míst. V takovém případě má nosnost i pevnost žlabové trasy nejvyš-

ší hodnoty. Naopak je zakázáno při montáži umístit spoj dílů žlabu

přímo nad místo podepření kabelové trasy!

Vzhledem k praktickým zkušenostem z montáží kabelových tras je

zřejmé, že není možné vždy zajistit ideální polohu spoje, a proto jsou

k dispozici i ověřené vlastnosti žlabové trasy pro obecné umístění

spoje. Tedy umístění spojek SZ 1 kdekoli mimo polohy přímo nad

opěrnými místy trasy.

Kritéria pro stanovení nosnosti kabelové trasy

Kromě požadavku na nosnost kabelové trasy má zásadní vliv na její

navrhování rovněž tuhost. Ta se posuzuje podle hodnoty maximální-

ho průhybu zatížené trasy.

Žlaby MERKUR 1 byly zkoušeny podle normy ČSN EN 61 537 ed. 2.

Vzorky žlabových tras byly zatěžovány stupňovitě (po krocích) až

na zatížení SWL, což je maximální hodnota zatížení, při kterém

průhyb žlabu, měřený v polovině rozpětí opěrných míst, nepře-

kročí 1/100 jejich rozpětí. Současně při tomto zatížení nesmí

příčný průhyb při každém rozpětí překročit 1/20 šířky vzorku.

Testované vzorky žlabů pak byly dále stupňovitě zatěžovány na

1,7násobek zatížení SWL, přičemž nesmí dle normy dojít ke zbor-

cení žlabu. Jsou-li splněny obě tyto podmínky, obdrží testovaný

kabelový žlab certifikaci.

max. průhyb dle ČSN EN 61 537

L

h

max

= 1/100

×

L

L

OK

možné umístění spoje

NE!

NE!

L

L

1

5

standardní montáž

(spojka kdekoli mimo opěrná místa)

L

L

1

5

montáž s vyšší nosností

(spojka umístěna v 1/5 rozpětí opěrných míst)

L

1

5

L

kabelové žlaby M1

Kontrola zatížení žlabu

Celkovézatíženítrasyjesoučtemměrnýchhmotnostíkabelůuložených

v trase a měrných hmotností veškerého příslušenství kabelové trasy

zavěšeného na kabelové žlaby. To znamená, že

do celkového zatížení

trasy je nutné zahrnout například i přepážky a víka kabelových tras,

rozvodné krabice, zavěšená světelná tělesa a podobně

. Ve standard-

ních případech však kabeláž tvoří převážnou většinu zatížení.

Pro výpočet zatížení kabely je možné využít orientačních hodnot

hmotností jednotlivých typů a velikostí kabelů, viz. tabulka charakte-

ristik běžných kabelů na str. 8.

Vypočtenou hodnotu zatížení žlabu je potřeba srovnat s maximální-

mi přípustnými hodnotami dle certifikace daného rozměru žlabu. Při

kontrole zatížení kabelové trasy je rovněž nutné vzít v úvahu způsob

montáže, zejména pozici spojek.

V případě uchycení žlabu držáky DZM 3/100, DZM 3/150, DZM4

a DZM 6 je nutné brát v úvahu, že se nejedná o montáž s opěrný-

mi místy pod žlabem, nýbrž o zavěšení žlabu k vrchnímu lemovému

drátu. V tomto případě je zapotřebí násobit veškeré hodnoty udané

v tabulkách a grafech na str. 10 bezpečnostním koeficientem 0,7.