

9
Vliv umístění spoje na nosnost a tuhost kabelové trasy
Na celkovou nosnost kabelové trasy má zásadní vliv poloha spoje žla-
bových dílů vzhledem k opěrným místům trasy. Ideální je, pokud se
spoj jednotlivých žlabů nachází ve vzdálenosti 1/5 rozpětí opěrných
míst. V takovém případě má nosnost i pevnost žlabové trasy nejvyš-
ší hodnoty. Naopak je zakázáno při montáži umístit spoj dílů žlabu
přímo nad místo podepření kabelové trasy!
Vzhledem k praktickým zkušenostem z montáží kabelových tras je
zřejmé, že není možné vždy zajistit ideální polohu spoje, a proto jsou
k dispozici i ověřené vlastnosti žlabové trasy pro obecné umístění
spoje. Tedy umístění spojek SZ 1 kdekoli mimo polohy přímo nad
opěrnými místy trasy.
Kritéria pro stanovení nosnosti kabelové trasy
Kromě požadavku na nosnost kabelové trasy má zásadní vliv na její
navrhování rovněž tuhost. Ta se posuzuje podle hodnoty maximální-
ho průhybu zatížené trasy.
Žlaby MERKUR 1 byly zkoušeny podle normy ČSN EN 61 537 ed. 2.
Vzorky žlabových tras byly zatěžovány stupňovitě (po krocích) až
na zatížení SWL, což je maximální hodnota zatížení, při kterém
průhyb žlabu, měřený v polovině rozpětí opěrných míst, nepře-
kročí 1/100 jejich rozpětí. Současně při tomto zatížení nesmí
příčný průhyb při každém rozpětí překročit 1/20 šířky vzorku.
Testované vzorky žlabů pak byly dále stupňovitě zatěžovány na
1,7násobek zatížení SWL, přičemž nesmí dle normy dojít ke zbor-
cení žlabu. Jsou-li splněny obě tyto podmínky, obdrží testovaný
kabelový žlab certifikaci.
max. průhyb dle ČSN EN 61 537
L
h
max
= 1/100
×
L
L
OK
možné umístění spoje
NE!
NE!
L
L
1
5
standardní montáž
(spojka kdekoli mimo opěrná místa)
L
L
1
5
montáž s vyšší nosností
(spojka umístěna v 1/5 rozpětí opěrných míst)
L
1
5
L
kabelové žlaby M1
Kontrola zatížení žlabu
Celkovézatíženítrasyjesoučtemměrnýchhmotnostíkabelůuložených
v trase a měrných hmotností veškerého příslušenství kabelové trasy
zavěšeného na kabelové žlaby. To znamená, že
do celkového zatížení
trasy je nutné zahrnout například i přepážky a víka kabelových tras,
rozvodné krabice, zavěšená světelná tělesa a podobně
. Ve standard-
ních případech však kabeláž tvoří převážnou většinu zatížení.
Pro výpočet zatížení kabely je možné využít orientačních hodnot
hmotností jednotlivých typů a velikostí kabelů, viz. tabulka charakte-
ristik běžných kabelů na str. 8.
Vypočtenou hodnotu zatížení žlabu je potřeba srovnat s maximální-
mi přípustnými hodnotami dle certifikace daného rozměru žlabu. Při
kontrole zatížení kabelové trasy je rovněž nutné vzít v úvahu způsob
montáže, zejména pozici spojek.
V případě uchycení žlabu držáky DZM 3/100, DZM 3/150, DZM4
a DZM 6 je nutné brát v úvahu, že se nejedná o montáž s opěrný-
mi místy pod žlabem, nýbrž o zavěšení žlabu k vrchnímu lemovému
drátu. V tomto případě je zapotřebí násobit veškeré hodnoty udané
v tabulkách a grafech na str. 10 bezpečnostním koeficientem 0,7.