10
nosnost žlabů a kontrola zatížení
Kritéria pro stanovení nosnosti kabelové trasy
Kromě požadavku na nosnost kabelové trasy má zásadní vliv
na její navrhování rovněž tuhost. Ta se posuzuje podle hodnoty
maximálního průhybu zatížené trasy.
Žlaby MERKUR 2 byly zkoušeny podle normy ČSN EN 61 537 ed. 2.
Vzorky žlabových tras byly zatěžovány stupňovitě (po krocích)
až na zatížení SWL, což je maximální hodnota zatížení, při kte-
rém průhyb žlabu (v polovině rozpětí mezi podporami), nepře-
kročí 1/100 rozpětí podpor. Současně při tomto zatížení nesmí
příčný průhyb při každém rozpětí překročit 1/20 šířky vzorku.
Testované vzorky žlabů pak byly dále stupňovitě zatěžovány na
1,7násobek zatížení SWL, přičemž nesmí dle normy dojít ke zbor-
cení žlabu. Jsou-li splněny obě tyto podmínky, obdrží testovaný
kabelový žlab certifikaci.
Kabelové žlaby MERKUR 2 jsou navrženy s větší rezervou a při
maximálním přípustném zatížení (viz. tabulky na str. 11) jejich
průhyb nepřekračuje hodnotu 1/150 rozteče podpor. Což zname-
ná, že například při vzdálenosti podpor 2 000 mm absolutní hod-
nota průhybu nepřesáhne 13 mm (přitom podle normy je možný
průhyb až 20 mm!).
max. průhyb žlabů MERKUR 2
h
M2
= 1/150
é
L
max. průhyb dle ČSN EN 61 537
L
h
max
= 1/100
é
L
Tužší žlaby znamenají mimo jiné lepší podmínky pro funkci kabe-
láže, zejména pak v extrémních podmínkách. Tato výhoda se
projevila například při testování odolnosti proti požáru, kde žlaby
MERKUR 2 dosáhly extrémních hodnot výdrže (informace o proti
požární montáži žlabů MERKUR 2 na www.arkys.cz, nebo u prodejců).
Vliv umístění spoje na nosnost a tuhost kabelové trasy
Na celkovou nosnost kabelové trasy má zásadní vliv umístění spoje
žlabových dílů vzhledem k místům podpor. Ideální je pokud se spoj
žlabových dílů vzhledem k místu podpory nachází ve vzdálenos-
ti 1/5 rozpětí podpor. V takovém případě má nosnost i pevnost
žlabové trasy nejvyšší hodnoty. Naopak je zakázáno při montáži
umístit spoj dílů žlabu přímo nad místo podepření kabelové trasy!
Vzhledem k praktickým zkušenostem z montáží kabelových tras
je zřejmé, že není možné vždy zajistit ideální polohu spoje a pro-
to jsou k dispozici i ověřené vlastnosti žlabové trasy pro obecné
umístění spoje. Tedy umístění spojek SZM 1 kdekoli mimo míst
přímo nad podporami trasy (viz dále).
Kontrola zatížení žlabu
Celkové zatížení trasy je součtem měrných hmotností kabelů
uložených v trase a měrných hmotností veškerého příslušenství
kabelové trasy zavěšeného na kabelové žlaby. To znamená, že
do
celkového zatížení trasy je nutné zahrnout například i přepážky
a víka kabelových tras, rozvodné krabice, zavěšená světelná
tělesa a podobně
. Ve strandardních případech však kabeláž tvoří
převážnou většinu zatížení.
Pro výpočet zatížení kabely je možné využít orientačních hodnot
hmotností jednotlivých typů a velikostí kabelů, viz. tabulka cha-
rakteristik běžných kabelů na straně 9.
Vypočtenou hodnotu zatížení žlabu je potřeba srovnat s maxi-
málními přípustnými hodnotami dle certifikace daného rozměru
žlabu. Při kontrole zatížení kabelové trasy je rovněž nutné vzít
v úvahu způsob montáže, zejména pozici spojek.
L
OK
možné umístění spoje
NE!
NE!
standardní montáž
(spojka kdekoli mimo podpor)
L
L
1
5
montáž s vyšší nosností
(spojka umístěna v 1/5 rozteče podpor)
L
1
5
L